Tieto ja Kuluttajansuoja

Tietosuoja

Homeopaatti Minna Keitu

Laatimispäivä 21.5.2018

1.Rekisterinpitäjä:

Minna Keitu

Leipäläntie 57 A, 20300 TURKU Puhelin: 044 - 330 2312

Puhelin: 044 - 330 2312 Email: homeopaattikeitu@gmail.com

Y-tunnus 207 5842 - 5

2. Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa:

Minna Keitu

Puhelin: 044 - 330 2312 Email: homeopaattikeitu@gmail.com

3. Rekisterin nimi

Homeopaatti Minna Keitu - asiakasrekisteri

4. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus

Asiakkaan homeopaattinen hoito ja siihen liittyvien tietojen käsittely, säilytys,

Asiakaskäynnin laskutus

5. Rekisterin tietosisältö

Asiakkaan yksilöinti- ja yhteystiedot -nimi, syntymäaika/henkilötunnus, osoite, puhelinnumero, sähköposti, asiakkaan hoitoon liittyvät tiedot

Tietojen julkisuus ja salassa pidettävyys: rekisterin tiedot ovat salassa pidettäviä.

Asiakkaan tietoja ei luovuteta edelleen. Tietoja ei yhdistetä muihin rekistereihin.

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Asiakkaalta itseltään saadut tiedot.

Asiakkaan suostumuksella asiakkaan omaisilta ja muilta terapeuteilta/lääkäriltä saadut tiedot. Kirjallisen suostumuksen kautta saadut tiedot hoitavilta yksiköiltä.

7. Tietojen säännönmukaiset luovutukset

Henkilötiedot ovat salassa pidettäviä, henkilökunnalla on salassapitovelvollisuus. Tietoja luovutetaan vain lakiin perustuen tai luvallanne.

8. Tietojen siirto EU:n tai ETA;n ulkopuolelle

Ei tiedon siirtoa ilman asianosaisen lupaa.

9. Tietojen säilytys

Tietoja säilytetään asiakkaan asiakkuuden ajan.

10. Rekisterinsuojauksen periaatteet

A) manuaalinen aineisto

Asiakkaan tiedot säilytetään lukollisessa kaapissa, johon pääsy on ainoastaan homeopaatilla.

B) ATK:lla käsiteltävä aineisto

Asiakkaan sähköpostilla (gmail) lähettämä materiaali

Asiakkaalle lähetetty hoito-ohje / lasku / muut ohjeet / tieto

Asiakkaan tiedot säilytetään muistitikulla tai tulostettuna asiakkaan muiden manuaalisten tietojen kanssa.

11. Oikeus tarkistaa ja muokata rekisterin tietoja

Rekisterin henkilöllä on oikeus tarkastaa, mitä tietoja hänestä on rekisterissä. Pyyntö tulee suorittaa kirjallisena rekisterin pitäjälle ylläolevaan sähköpostiosoitteeseen. Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus muutoksiin niissä tiedoissa, jotka hänestä on kirjattu virheellisesti rekisteriin.

Kuluttajasuoja homeopaatin vastaanotolla

Homeopaatti toimii hyvinvointialalla. Hoidossa ja palvelussa tulevat valitukset ohjataan kuluttajaviranomaiselle, jos ongelmaa ei saada sovittua palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä.

Jos mielestäsi saamassasi palvelussa/hoidossa on virhe - eli palvelu ei vastaa sitä mitä olit ostanut.

Neuvottele ensin palveluntarjoajan kanssa ja anna palveluntarjoajalle mahdollisuus korjata tilanne.

Ohjeet ristiriitatilanteissa!

1. Ota yhteys palveluntarjoajaan ja pyri neuvottelemalla ratkaisemaan asia.

Varmista luontaishoitajalle ensi kertaa mennessäsi, että tiedät mitä palvelun hintaan kuuluu ja mitä palvelua olet ostamassa. Luontaishoitajasi on tottunut kertomaan palvelustaan ja hinnoittelustaan, jos et ole sitä lukenut hänen nettisivuiltaan.

Homeopaatin vastaanottohinta sisältää tavallisimmin homeopaattisen arvion tekemisen ja tukihoito-suosituksen asiakkaalle. Vastaanottoaika vaihtelee homeopaatin mukaan.

1.2 Tee kirjallinen reklamaatio

Jos palvelu ei vastaa sitä mitä olit ostanut, neuvottele aina ensin palveluntarjoajan kanssa.

Jos asia ei ratkea neuvottelemalla, tee kirjallinen reklamaatio terapeutille/yritykselle mahdollisimman nopeasti virheen jälkeen ja pyydä vastaus kirjallisena (sähköpostilla tai paperilla).

Kirjoita selkeästi mikä palvelussa ei ollut niin kuin olisi pitänyt ja pyydä siihen kirjallinen vastaus terapeutilta/yritykseltä.

Reklamaation teko-ohjeet löydät myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi

2. Ota yhteys terapeuttisi ammatillisen yhdistyksen Eettiseen toimikuntaan

    Jos neuvottelu ei onnistunut palveluntarjoajasi kanssa, voit ottaa yhteyttä terapeuttisi ammatillisen yhdistyksen eettiseen toimikuntaan. Eettinen toimikunta voi auttaa neuvottelemaan sovitteluratkaisun asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä.

Lähetä eettiselle toimikunnalle kirjallinen reklamaatio, johon olet saanut palveluntarjoajan kirjallisen vastauksen. Eettinen toimikunta vastaa sähköpostiisi mahdollisimman pian.

Homeopaattisi kuuluu Pohjoismainen Homeopaattiyhdistys Ry:n. www.homeopaatit.net

sähköposti: PHYsihteeri@gmail.com

3. Ota yhteys kuluttajaneuvontaan

    jos sovittelu ei onnistunut eettisen toimikunnan välityksellä - ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

    Halutessasi voit lähettää kirjallisen reklamaation myös suoraan kuluttajaneuvontaan, mutta toivomme, että silloinkin laitat reklamaation kopiona palveluntarjoajan eettiselle toimikunnalle.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto - www.kkv.fi

Kuluttajaneuvonnassa voit asioida puhelimitse soittamalla numeroon 029 505 3050 (ma, ti, ke, pe klo 9-12, to 12-15), tarkista puheluiden hinnat www.kkv.fi sivuilta.

Sivuilta saat lisätietoa kuluttaja-asioista ja reklamaation tekemisestä.

4. Ota yhteys kuluttajariitalautakuntaan

Jos kuluttajaneuvonnan avulla sovittelu ei ole onnistunut voit ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan, joka on puolueeton riidanratkaisija. www.kuluttajariita.fi

Lautakunta antaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisiin oikeudellisiin riitoihin.

Kuluttajariitalautakunta on oikeusministeriön hallinnonalalla toimiva, tuomioistuinten ulkopuolinen vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. Sen toiminta perustuu lakiin kuluttajariitojen ratkaisemisesta. 

5) Jos saamasi palvelu on epäammattimaista etkä tiedä miten tilanteessa pitäisi edetä:

Epäammattimainen käytös

Mikäli palveluntarjoajan kohtelu asiakasta kohtaan ei ole ammattimaista tai ylittää soveliaisuuden rajat - ota yhteyttä eettiseen toimikuntaan erityisesti, jos kyseessä on arkaluontoiseksi kokemasi asia.

Epävarmat tilanteet

Jos mietit onko saamasi palvelu asiallista tai et tiedä miten tilanteessa pitäisi edetä, voit silloinkin kääntyä eettisen toimikunnan puoleen. Eettinen toimikunta auttaa arvioimaan tilanteen ja tarpeen vaatiessa neuvottelemaan tai ohjaa tarvittaessa eteenpäin kuluttajaneuvontaan tai viranomaiselle.

Tarvittaessa Eettisellä toimikunnalla on konsultaatiomahdollisuus alan yhdistykseen, kouluttajaan tai ulkopuoliseen asiantuntijaan.

Tarvittaessa asiakas ohjataan eteenpäin ottamaan yhteys asianmukaiseen viranomaiseen (kuluttaja-asiamies, lääkäri, poliisi).

Eettinen toimikunta - Henkilön salassapito/luottamuksellisuus:

Huomaathan, että riita-asiaa selvitettäessä Eettinen toimikunta on yhteydessä palveluntarjoajaan ja asiakkaan lähettämät tiedot ja reklamaatio käsitellään palveluntarjoajan kanssa. Eettisellä toimikunnalla on vaitiolovelvollisuus ja vain asiaankuuluvat henkilöt käsittelevät asian. Eettinen toimikunta pitää käsittelystä ja ratkaisusta pöytäkirjaa ja antaa suosituksen kirjallisena molemmille osapuolille.

Jos kyseessä on henkilöä kohtaan tehty rikos, epäily rikoksesta tai epäammattimainen käytös, josta asiakas ohjataan edelleen viranomaiselle, emme välitä tietoja palveluntarjoajalle, vaan asianomainen viranomainen hoitaa asiaa eteenpäin.

Lisätietoa:

Kilpailu -ja kuluttajavirasto Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)

Kuluttajaneuvonta Kuluttajaneuvonta - Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)

-KKV toimintaohjeet kuluttajalle reklamaatioissa

Kuluttajansuojalaki Kuluttajansuojalaki 38/1978 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Kuluttajariitalautakunta Etusivu - Kuluttajariitalautakunta

© 2024 Homeopaatti Minna Keitu, Leipäläntie 57 A, 20300 TURKU  Y-207 5842-5
Luo kotisivut ilmaiseksi!